0

Field Hockey

Posted on Wednesday 24 October 2012

Ja ha prata ganska mycket om field hockey i mina inlägg och tänkte göra ett inlägg som helt enkelt berättar om vad det är.
Field hockey är typ land hockey på svenska men eftersom det inte är så populärt i finland så vet många inte vad det är.

I ett fh spel finns det 11 spelare på planen; en målvakt, en sweeper (den som står närmast målet av backarna), tre backar, två links (mittfältare tror jag) och fyra anfallare. Jag spelar alltid sweeper (cuz im awesome) eftersom det var den positionen jag började med när jag ennu inte visste hur man spelade.
Som i dom flesta lag boll plan spelen så ska man försöka få in bollen i motståndarens mål och hindra den från att komma i ens eget mål.

Man måste ha skyddsutrustning åtminstone när man är yngre. T.ex. i olympiaden så hade dom tror jag bara mouthgards. Vi måste ha skydds glasögon, mun/tand skydd, och benskydd. Vissa har också en hanske på ena handen men det måste man inte ha.
Under spel måste alla på laget ha samma färgs strumpor och eftersom vi har kjolar använder vi också spandex. Fast alla använder det annors också.

Fh liknar ganska mycket sähly eftersom vi har klubbor och så klubborna i fh är hårda och mindre och ena sidan är rundad så man får bara använda den platta sidan. Kommer definitivt att försöka hitta ett sähly lag när jag kommer tillbaka om jag inte hittar nån fh klubb där dom har nåt för juniorer och det verkar tyvärr inte så ljust.

Här är bilder från vårt sista homegame på måndagen. Ja e #28 :)









Molly

No Comments

Discussion

Leave a response